Υγραέριο

/Υγραέριο
Υγραέριο 2017-10-04T11:25:22+03:00
 
Με την τιμή της βενζίνης να έχει φτάσει στα ύψη αλλά και το οικολογικό ενδιαφέρον όλων μας να αυξάνεται, εναλλακτικές μορφές καυσίμων (όπως το υγραέριο) γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς. Οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες,  έχουν επιδοθεί σε μία άτυπη “κούρσα” εξέλιξης νέων και περισσότερο οικολογικών κινητήρων. Βέβαια, το οικολογικό ενδιαφέρον όλων σχετίζεται και άμεσα με τα πολύ ακριβά πλέον καύσιμα, στοιχείο που μεγαλώνει το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου. Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν πολλοί (ιδιώτες ή και εταιρείες με στόλους οχημάτων) έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε εναλλακτικές μορφές καυσίμου, όπως είναι το υγραέριο (LPG), το οποίο προσφέρει 2 πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα: είναι πιο φθηνό στην αγορά του από τη βενζίνη και ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον.

Βασικά χαρακτηριστικά του υγραερίου:

  • Είναι άοσμο και άχρωμο, ωστόσο ενισχύεται με συγκεκριμένες οσμογενείς ουσίες, προκειμένου να γίνεται αντιληπτή πιθανή διαρροή του.
  • Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια (περίπου 110).
  • Η χημική του σύσταση αποτελείται από δύο υγρονάνθρακες, το προπάνιο και το βουτάνιο.
  • Έχει υψηλή θερμοκρασία ανάφλεξης, 450-510 β. C (έναντι 257 β. C της βενζίνης).
  • Δεν περιέχει μόλυβδο και συνεπώς δε βλάπτει τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα.
  • Στο αυτοκίνητο διοχευτεύεται σε συνθήκες πολύ υψηλής πίεσης, η οποία μειώνεται μέσω της εγκατάστασης, όπως θα δούμε και παρακάτω.

Γιατί είναι οικολογικό;

To βασικό πλεονέκτημα του υγραερίου είναι ότι διαθέτει χαμηλή περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα. Υπολογίζεται λοιπόν, ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιεί υγραέριο εκπέμπει περίπου 12% μικρότερες ποσότητες CO2, μέχρι και 80% λιγότερα οξείδια του αζώτου, 20% με 40% λιγότερους υδρογονάνθρακες και αντίστοιχα μειωμένη ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα, σε σύγκριση με το αν η καύση του διενεργούνταν με βενζίνη. Πλεονεκτήματα όμως υπάρχουν και έναντι των πετρελαιοκινητήρων, οι οποίοι εκπέμπουν έως και 95% μεγαλύτερες ποσότητες σωματιδίων.

Πώς δουλεύει το σύστημα;

Η πίεση στην οποία βρίσκεται το υγραέριο στο ρεζερβουάρ αρκεί, προκειμένου αυτό να φτάνει στο ρυθμιστή πίεσης ή εξαερωτή, ο οποίος βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Αυτός, χρησιμοποιώντας τη θερμοκρασία της μηχανής, μετατρέπει το υγραέριο από υγρή σε αέρια μορφή. Το αέριο έπειτα περνώντας από το φίλτρο υγραερίου φτάνει στα μπεκ του υγραερίου, τα οποία είναι τοποθετημένα παράλληλα με τα μπεκ της βενζίνης , προκειμένου να ψεκαστεί στον κινητήρα. Για τον έλεγχο των λειτουργιών αυτών τοποθετείται ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος οποίος είναι υπεύθυνος για όλες τις λειτουργίες του συστήματος. Κατά την εκκίνηση του κινητήρα λοιπόν η λειτουργία γίνεται με βενζίνη και περιμένουμε ώσπου η θερμοκρασία του κινητήρα να φτάσει στους 30-40 βαθμούς Κελσίου, προκειμένου ο εγκέφαλος να επιτρέψει τη μεταγωγή στο υγραέριο. Έπειτα, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι ίδια με αυτή όταν λειτουργεί στη βενζίνη.